dot. postępowania zarządów okręgowych PZŁ i kół łowieckich w związku z zakończeniem obowiązywania umów dzierżawy obwodów łowieckich w dniu 31 marca 2017 roku
Dzierżawa obwodów łowieckich.
W przypadku nowej umowy dzierżawy obwodu łowieckiego należy postępować zgodnie z poniższymi zasadami:
- Organem Polskiego Związku Łowieckiego właściwym do zgłoszenia wniosku o wydzierżawienie obwodu łowieckiego jest – poza przypadkiem wymienionym w pkt. 8 – zarząd okręgowy, właściwy ze względu na położenie obwodu.
- Koło łowieckie ubiegające się o wydzierżawienie obwodu łowieckiego kieruje podanie do zarządu okręgowego, o którym mowa w pkt. 1 w terminie umożliwiającym podjęcie czynności przez zarząd okręgowy.
- Jeżeli obwód łowiecki położony jest na terenie innego okręgu niż okręg, na terenie którego znajduje się siedziba koła, do podania o wydzierżawienie obwodu, koło łowieckie powinno dołączyć opinię zarządu okręgowego, właściwego dla siedziby koła. Opinia jest wydawana przez zarząd okręgowy niezwłocznie po uzyskaniu wniosku koła w tej sprawie.
- Podanie koła łowieckiego o wydzierżawienie obwodu łowieckiego podpisywane jest przez dwóch członków zarządu koła lub jednego członka zarządu koła i osobę przez zarząd koła upoważnioną. Podanie może być również podpisane przez osobę działającą w imieniu koła, która uzyskała pełnomocnictwo zarządu koła do tej czynności prawnej.
- Opinie wójta (burmistrza, prezydenta miasta) oraz właściwej izby rolniczej oraz zgodę, o której mowa w art. 29 ust. la uzyskuje zgodnie z ustawą Prawo łowieckie podmiot wydzierżawiający.
- Opinia, o której mowa w pkt 3 powinna w szczególności zawierać dane dotyczące liczby członków, w tym macierzystych, ilości, charakteru i miejscapołożenia dzierżawionych obwodów łowieckich, wyniki przeprowadzonych kontroli.
- Zarządy okręgowe P/L wymienione w pkt. 1 zobowiązane są przy
rozpatrywaniu podań kół łowieckich o wydzierżawienie obwodów łowieckich
stwierdzić we wniosku o wydzierżawienie, że jest ono uzasadnione z uwagi na:
- właściwie prowadzoną przez koło gospodarkę populacjami zwierząt łownych;
- zatrudnienie bądź powołanie przynajmniej jednego strażnika łowieckiego na terenie obwodu łowieckiego, o dzierżawę którego koło się ubiega;
- uregulowanie czynszu dzierżawnego oraz odszkodowań łowieckich za rok ubiegły i lata poprzednie;
- przestrzeganie w kole dyscypliny organizacyjnej, zasad etyki i dobrych obyczajów łowieckich;
- informację ,że o obwód łowiecki nie ubiega się inne koło łowieckie.
- W przypadku gdy o wydzierżawienie obwodu łowieckiego ubiegają się dwa lub więcej kół łowieckich, organem właściwym do zgłoszenia wniosku jest Zarząd Główny PZŁ. Zarząd Główny PZŁ właściwym jest także do złożenia wniosku w przypadku, gdy o wydzierżawienie obwodu łowieckiego ubiega się jedno koło łowieckie, jednak stanowisko zarządu okręgowego właściwego do wystąpienia z wnioskiem jest stanowiskiem negatywnym.
- W przypadku, o którym mowa w pkt 8 zarząd okręgowy, właściwy dla położenia obwodu, niezwłocznie przesyła Zarządowi Głównemu PZŁ podania ubiegających się kół łowieckich lub koła łowieckiego wraz z wymaganą opinią (jeżeli była) i ewentualnym wskazaniem dzierżawcy bądź uzasadnieniem negatywnej opinii o kandydacie do wydzierżawienia obwodu.
- Organem właściwym do złożenia wniosku o wydzierżawienie obwodu łowieckiego w przypadku określonym w art. 28 ust. la ustawy Prawo łowieckie jest Zarząd Główny PZŁ.
- Nie przyznanie dotychczasowemu dzierżawcy pierwszeństwa w wydzierżawieniu obwodu łowieckiego może wystąpić jedynie w przypadku nie spełnienia przez dzierżawcę wymogów ustalonych w § 3 pkt 1 do 4.
- Wnioski o wydzierżawienie obwodów łowieckich podpisują i składają, na mocy udzielonego im pełnomocnictwa, urzędujący członkowie zarządów okręgowych lub w określonych przypadkach Przewodniczący Zarządu Głównego.
Kategoryzacja obwodów łowieckich.
- Kategoryzację obwodów łowieckich należy przeprowadzić zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 4 grudnia 2002 r. w sprawie zasad kategoryzacji obwodów łowieckich, szczegółowych zasad ustalania czynszu dzierżawnego oraz udziału dzierżawców obwodów łowieckich w kosztach ochrony lasu przed zwierzyną (Dz.U.2002.210.1791).
- Urzędujący członkowie zarządów okręgowych reprezentują Polski Związek Łowiecki w trakcie prac nad kategoryzacją obwodów w danym okręgu.
- Uczestnicząc w pracach zespołów ds. kategoryzacji należy opierać się o opinie Ministra Środowiska z dnia 29 listopada 2006r. DLOPiK-L-gł-024/80/2006/PJ skierowaną do Marszałków Województw.
- Arkusz kategoryzacji obwodu łowieckiego podpisywany jest przez dwóch członków zarządu kola lub jednego członka zarządu koła i osobę przez zarząd koła upoważnioną. Podanie może być również podpisane przez osobę działającą w imieniu koła, która uzyskała pełnomocnictwo zarządu koła do tej czynności prawnej.
Tworzenie wieloletnich łowieckich planów hodowlanych.
- Zgodnie z art. 8 ust. 3e ustawy Prawo łowieckie „Wieloletnie łowieckie plany hodowlane” sporządzają dyrektorzy regionalnych dyrekcji Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, w uzgodnieniu z marszałkami województwa i Polskim Związkiem Łowieckim.
- Przy tworzeniu planów wieloletnich należy postępować zgodnie z procedurą opisaną w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 13 listopada 2007 r. w sprawie rocznych planów łowieckich i wieloletnich łowieckich planów hodowlanych oraz wnioskami z seminarium „Okresowa ocena stanu zasobów leśnych (zwierzyny) w łowieckich rejonach hodowlanych ” (Solec Kujawski, 30.06.2016).
Pismo Ministra Środowiska w sprawie kategoryzacji obwodów łowieckich
Okresowa ocena stanu zasobów leśnych – seminarium